Pakkasmarja Oy:n toiminta on lähivuosina kasvanut merkittävästi ja yritys tekikin vuonna 2022 ison pakkasvarastolaajennuksen. Laajennuksessa hyödynnetään Jungheinrichin kompakteja -30 asteen pakkaseenkin sopivia lavojen shuttle-järjestelmää ja UPC-sukkuloita sekä sähkökäyttöistä työntömastotrukkia.
Pakkasmarja Oy on kotimainen marjayritys, joka on perustettu 1982. Ammattitaidosta marjojen pakastukseen puhuu puolestaan heidän yli 40-vuotinen historiansa. Pakkasmarjan päätoimena on marjojen pakastus, mutta myös marjasesongin aikaan tuoremarjamyynti on isossa kuvassa yrityksen arkea. Toimeenkuvaan kuuluvat myös marjojen pakkaukset, jalostus ja markkinointi. Loppukäyttäjinä ovat kuluttajat ja Pakkasmarja onkin monen suomalaisen kuluttajan keskuudessa tunnettu kotimainen yritys, joka tunnetaan myös viljeliöiden omana marjayrityksenä Suonenjoelta.
Pakkasmarja teki pakkasvarastolaajennuksen vuonna 2022. Uusi pakkasvarasto hyödyntää Jungheinrichin kompaktia shuttle-varastojärjestelmää, joka on varustettu kahdella lavoja itsenäisesti kuljettavilla UPC-sukkuloilla. Lisäksi sukkulahyllystöä operoidaan yhdellä pakkastrukilla, joka on sähkökäyttöinen työntömastotrukki lämmitettävällä ohjaamolla. "Meillä on pakkasvarastolla jatkuva -20 asteen pakkanen, missä tämä uusi sukkulahyllystö ja trukki on käytössä." -Toteaa Timo Jalkanen, joka vastaa Pakkasmarjalla investoinneista, tuotannosta ja tekniikasta.
Pakkasvarasto Oy:n toiminta on kasvanut viimeisen 10-vuoden aikana voimakkaasti. Tämän myötä myös marjamäärät ovat kasvaneet ja vanhat kylmävarastotilat alkoivat käydä ahtaiksi, minkä vuoksi pakkasvarastotilan päivitys nousi ajankohtaiseksi asiaksi. Lisäksi pakkas- ja kylmätekniikka vaati uusimista. Tätä myötä Pakkasmarja alkoi etsimään ratkaisuja uuden tekniikan, tehokkaan varastojärjestelmän sekä kylmätrukin osalta. Pakkasmarja painotti projektiltaan energiatehokkuuden tärkeyttä.
Tekninen johtaja Timo Jalkanen kertoi pakkasvarastotilan olevan erittäin kallista, joten hyllystöratkaisuksi etsittiin kustannustehokasta ratkaisua. Tämän johdosta hyllystö haluttiin saada hyvin tiiviiseen tilaan siten, että lavapaikkoja saataisiin mahdollisimman paljon pienelle lattiapinta-alalle. Jalkanen mainitsee kokonaisuuden olleen merkittävässä roolissa toimittajan valinnassa.
Timo Jalkanen kertoo uudessa pakkasvarastossa olevan jatkuva -20 asteen pakkanen. Tämä osaltaan aiheutti haasteita, sillä hyllystöstä haluttiin kustannustehokas, joustava ja ennen kaikkea energiatehokas. Hyllystön helppo käyttö oli kaikean A ja O Pakkasmarjalle. Samalla pakkasvarastossa operoivan trukin tuli täyttää seuraavat ominaisuudet: kylmävarastokäyttöön soveltuva, ympäristöystävällinen, sähkökäyttöinen ja lämmitettävällä ohjaamolla varustettu, jotta työskentelymukavuus voitiin trukin käyttäjien keskuudessa taata.
Koneet ja laitteet ovat jatkuvasti -20 asteen pakkasessa, joten sähkökäyttöisten laitteiden toimivuuden takaamiseksi tuli Pakkasmarjalla olla lämmin tila akkujen säilytystä ja varaamista varten. Jalkanen toteaakin, että alkuun haasteita aiheutti laitteiden oikea käyttö: "Alkuun oli haasteita siinä, että osattiin käyttää laitteita oikealla lailla, mutta pienen käytön ja tutustumisen jälkeen olemme onnistuneet optimoimaan prosessit. Itse laitteet ovat siellä pakkasessa koko ajan, mut sitten nää akut viedään sinne lämpösestä." -Timo Jalkanen, Tekninen johtaja, Pakkasmarja Oy.
Pakkasmarjan pakkasvaraston varastojärjelmäksi ja hyllystöratkaisuksi muodostui Jungheinrichin shuttle-kompaktivarastojärjestelmä, joka tunnetaan myös nimellä satelliittihyllystö. Hyllystö tukee marjan vastaanottoa eli satokausitoimintoja tuoremarjakaupassa sekä pakastusmarjassa. Sukkulahyllystössä kuormalavoja kuljettavat kaksi radio-ohjaimella toimivaa UPC-sukkulakuljetinta (under pallet carrier) joustavuuden sekä tehokkuuden optimoimiseksi. Satelliittihyllystön sukkulat toimivat kauko-ohjauksella.
Koska pakkasvarastotila on erittäin kallista, oli Jungheinrichin kompakti shuttle-järjestelmä kustannustehokas ratkaisu, sillä hyllystön operointia varten ei tarvita hyllykäytäviä, vaan sukkulat hoitavat hyllykanavissa tapahtuvan lavojen hyllyttämisen ja varastosta oton. Näin Pakkasmarja sai mahdollisimman paljon lavapaikkoja pienelle lattiapinta-alalle.
Trukkiratkaisuksi Pakkasmarjalle tuli Jungheinrichin ETV 216 kylmävarastokäyttöön tarkoitettu ja sähkökäyttöinen työntömastotrukki. Pakkaskäyttöön tarkoitetussa työntömastotrukissa on lämmitettävä ohjaamo. Kyseessä on suljettu ulko-ovella varustettu ohjaamo. Työntömastotrukki on huomattavasti vastapainotrukkia ketterämpi ja kapeampi, mikä puolestaan sopi ihanteellisesti uuden pakkasvaraston sekä satelliittihyllystön operointia varten. Työntömastotrukki saakin kehuja Pakkasmarjan vuorovastaavalta Antti Ruuskaselta:
"Ennemmin minä tuota sukkulahyllystöä käytän tällä tönärillä, kuin tuolla vastapainotrukilla. Kyllä tää tönäri on siihen hommaan tosi hyvä vehje. Eikä kannata täysillä pitää lämpöjä, muuten tulee liian kuuma."
Vastaamme mielellämme kysymyksiisi.
Pyydä yhteydenottoa jo tänään!
Yhteydenotot lomakkeella tai puhelimitse
Puhelin