Sähkökäyttöisen liikkuvuuden edelläkävijänä Jungheinrich tarjoaa sisälogistiikkaratkaisuja, jotka ovat energiatehokkaampia sekä edesauttavat vähentämään CO2 -hiilidioksidipäästöjä. Lunastaaksemme tämän lupauksen koko litiumioniakkujen elinkaari on suunniteltu kestävää kehitystä silmällä pitäen.
Litiumioniakut eli li-ion akut ovat sähköisenliikkuvuuden ydinkomponentteja Jungheinrichilla ja ne edistävät tehokasta suorituskykyä ja energiansiirtoa. Voidaksemme vakuuttaa sinut siitä, että litiumioniakkumme ovat suunniteltu kestävää kehitystä silmällä pitäen kerromme kuinka säästämme resursseja koko li-ion akkujen elinkaaren aikana. Varmistaaksemme tämän olemme kehittänyt kestävää kehitystä edesauttavan syklin – huolellisesta materiaalin louhinnasta ja valmistuksesta pitkään käyttöikään ja uudelleenkäsittelyyn aina arvokkaiden raaka-aineiden korkeatasoiseen talteenottoon. Alla olemme kuvannut ja havainnollistanut tämän li-ion akkujen elinkaarisyklin vaihe vaiheelta:
1: Litiumioniakun valmistusprosessi alkaa akkukemikaalien valmistuksena
2: Käyttöönottoprosessi välivarastointitilassa (tilanne nyt: varastointitila on rakenteilla ja käyttö suunnittelussa)
3: Li-ion akun käyttö uudessa trukissa (Elinkaarivaihe 1)
4: Litiumioniakun kunnostusprosessi
5: Akkujen uudelleenkäyttö ja hyödyntäminen vaihtokoneissa (Elinkaarivaihe 2)
6: Kunnostusprosessi
7: Käyttö energiavarastoissa (tilanne nyt: energiavarasto tai akkupuisto on rakenteilla ja käyttö suunnittelussa - Elinkaarivaihe 3)
8: Akkujen purkaminen
9: Litiumioniakun kierrätys
Jungheinrichin vastuullisuus alkaa jo litiumioniakkujen suunnittelusta ja valmistuksesta. Näiden vaiheiden aikana noudatamme ekosuunnittelua, jolla tarkoitetaan ympäristökriteerien huomioimista tuotteen koko elinkaaren ajan ja ympäristön kuormituksen pienentämistä. Tästä syystä olemme myös luopuneet kiistellystä raaka-aineesta koboltista, jota saatetaan louhia myös eettisesti kyseenalaisesti. Käytämmekin Jungheinrichin valmistamissa litiumioniakuissa paloturvallisempaa litiumionirautafosfaatti-kemiaa (LFP), jota pidetään turvallisena akkukemiana, mikä selviää esimerkiksi Gaia Consulting Oy:n Tukesille tekemästä Li-Ion akku oppaasta (2019, 15). LFP-kennojen kemia yhdessä lisäturvatoimenpiteiden kanssa estää mahdollisen li-ion akkupalon itseruokkimisen. Litiumioniakkupalo voidaankin sammuttaa yksinkertaisesti tähän tarkoitukseen soveltuvalla hiilidioksidisammuttimella. Käyttämässämme kemiassa ei myöskään käytetä muita louhittavia alkuaineita kuin litiumia ja rautaa, joten olemme varmoja siitä, että käyttämiemme alkuaineiden louhinta on eettisesti kestävällä pohjalla.
Käyttöönottoprosessi on yksi tärkeimmistä vaiheista litiumioniakkujen valmistuksessa. Jungheinrich aikookin varata litiumioniakkujaan jatkossa luonnonvaroja säästäen kestävästi ja vastuullisesti omissa energiavarastoissa. Tuloksena aikaisemmat tai jo syntyneet CO2-hiilidioksidipäästöt voitaisiin kompensoida jo varhaisessa vaiheessa akkujen valmistuksessa. Tämänkaltainen ja tähän tarkoitukseen sopiva varastotila on parhaillaan Jungheinrichilla rakenteilla.
Lisätäksemme kestävän kehityksen vaikutuksia, Jungheinrichin litiumioniakut käyvät läpi jopa kolme eri vaihetta elinkaarensa aikana. Ensimmäisessä vaiheessa niitä käytetään uusien trukkiemme energianlähteenä. Litiumioniakulla varustetut trukit pienentävät hiilijalanjälkeä 20% ja niissä on 20% parempi energiatehokkuus verrattuna lyijyakuilla varustettuihin trukkeihin.
Kun li-ion akun käyttöikä on tullut uuden trukin energianlähteenä tiensä päähän, sen elinkaari on kaikkea muuta kuin ohi. Kun akku on saatu trukista takaisin aloitamme li-ion akun ammattimaisen kunnostuksen. Tämän vaiheen avulla palautamme akun entiseen loistoonsa. Jatkossa meidän onkin tarkoitus käyttää tekoälyn apua (AI - Artificial Intelligence) litiumioniakkujen kunnostuksessa. Tekoäly voikin analysoida, arvioida ja lajitella käytetyn akun kennoja, minkä seurauksena voimme hyötykäyttää li-ion akkuja uudelleen vaihtokoneissamme eli käytetyissä trukeissa (elinkaarivaihe 2) ja myöhemmin energiavarastona akkupuistossa (akun elinkaaren 3 vaihe.).
Li-ion akun elinkaaren 3. vaihe ei enää liity trukkeihin: Mikäli litiumioniakun kapasiteetti on alle 70-80 % alkuperäisestä, ei akkua enää kannata käyttää trukissa. Akkua voidaan kuitenkin käyttää kiinteänä energianvarastoyksikkönä vielä muutaman vuoden. Uusiutuvan energian käytön lisääntyessä energian varastoinnin rooli on tulevina vuosina yhä tärkeämpi tasaamaan sähköenergian kysynnän piikkejä.
Mikäli kuitenkin käy niin ettei litiumioniakku ole enää käyttökelpoinen käytettäväksi osana energiavarastoa, vastaamme akun purkamisesta sekä sen vastuullisesta kierrätyksestä. Tavoitteenamme on, että litiumioniakusta voidaan hyötykäyttää jopa 95% arvokkaista solu- ja kennomateriaaleista, kuten litium, kupari ja alumiini ja näin palauttaa materiaalit uudelleenkäyttöön. Joitakin näistä aineista voidaan käyttää uusien litiumioniakkujen valmistukseen. Tämä lähestymistapa edistää luonnonvaraojen kestävää ja vastuullista käyttöä. Jungheinrichille tämä on erittäin tärkeää.
Lisätiedot ovat vain yhteydenoton päässä!
Puhelin