Hyllykuljetin tuo mukanaan lukuisia etuja: hyvästä työskentelytehosta, joka sisältää lavakanavan täydellisen täyttämisen tai tyhjentämisen, sekä lavojen törmäyksittä sujuvasta varastoinnista ja varastosta otosta aina varastohyllyjen matalan korkeuden mahdollistamaan tilan optimaaliseen hyödyntämiseen saakka.
Lavakuljettimesta, trukista ja kanavahyllystä koostuvat shuttle-hyllykuljettimemme mahdollistavat varastotilan johdonmukaisen käytön. Hyllyssä on sekä korkeuden että leveyden puolesta tilaa useille lavakanaville. Varaston korkeus voidaan hyödyntää tehokkaasti, sillä kanavatasot ovat matalia. Kuljetustrukiksi sopii mikä tahansa Jungheinrich-trukki, jossa on riittävä jäännöskapasiteetti.
Hyllykuljetin toimii erityisen tehokkaasti tilanteissa, joissa tavaraa on varastoitava ja otettava varastosta toistuvasti samassa lavakanavassa. Hyllykuljetin otetaan kuljetustrukin haarukoihin ja asetetaan lavakanavaan. Siellä kulkee itsenäisesti varastoitujen lavojen alla eli sitä ei ole liitetty kuljetustrukkiin. Kun ensimmäinen lava asetetaan paikalleen ja käynnistyspainiketta painetaan hallintalaitteesta, ohjausjärjestelmä suorittaa kaikki tarvittavat ajo- ja nostoliikkeet itsenäisesti. Anturit tunnistavat varastoitujen lavojen asennon ja takaavat näin uusien lavojen varastoinnin ja varastosta oton ilman törmäyksiä. Lavakuljettimen ajon aikana trukin kuljettaja voi noutaa seuraavan lavan ja käynnistää seuraavan varastointitehtävän.
Käyttöpääte ja hyllykuljettimen ohjaus kommunikoivat kaksisuuntaista langatonta yhteyttä käyttäen. Käsipääte on asennettu ergonomisesti kuljettajan näkökenttään. Päätteen käyttäminen sujuu helposti havainnollisten toimintopainikkeiden ja selkeän informaationäytön avulla. Pääte toimii mobiililaitteena, ja vaihtoehtoisesti sitä voidaan käyttää myös virtuaalisesti jo olemassa olevan tiedonsiirtopäätteen kosketusnäytöltä.
Shuttle-järjestelmän erilaiset vaihtoehdot mahdollistavat erilaisten kuorma-alustojen, kuten euro- tai teollisuuslavojen, käsittelyn samassa hyllyjärjestelmässä. Anturit tunnistavat tällöin automaattisesti lavojen koon. Myös varastointi ja varastosta otto LiFo-periaatteella (Last-In-First-Out) sekä FiFo-periaatteella (First-In-First-Out) on helppo toteuttaa. Kun kanava halutaan tyhjentää kokonaan, hyllykuljetin tuo kaikki lavat kanavasta automaattisesti varastostaottopuolelle, mistä ne viedään trukilla lähettämöön. Toiminto on mahdollinen myös silloin, kun varastosta halutaan ottaa vain tietty määrä lavoja. Jos tavaraa ei varastoida tai oteta varastosta, kaikki lavat voidaan viedä automaattisesti varastostaottopuolelle. Pakkasvaraston tehokkaan käytön kannalta on erityisen tärkeää hyödyntää käytettävissä oleva tila hyvin. Pakkasvarastoon tarkoitettua lavojen shuttle-järjestelmää on mahdollista käyttää jopa –30° C:n lämpötilassa. Toinen akkusarja varausasemineen pidentää käyttöaikaa huomattavasti.
Suurissa hyllystöissä käsipäätteellä voi valita jopa 69 eri hyllykuljetinta. Kuljettajan on vain muutettava hyllykuljettimen tunniste käsipäätteeltä siirtyäkseen ohjaamaan seuraavaa kuljetinta. Lisävarusteena saatava henkilöturvajärjestelmä estää luvattoman pääsyn lavakanavaan tai työkäytävään. Jos järjestelmä antaa hälytyksen, shuttle-hyllykuljetusjärjestelmän kuljetin pysäytetään. Automaattisesti tunnistettavien trukkien liikennöintiä hyllyille ei rajoiteta, kun niiden käyttöoikeudet ovat kunnossa.