Vaihtokoneena hankittava trukki hohtelee vastapestynä ja kiillotettuna, ja hintakin on kohdallaan. Varsinainen löytö siis – vai onko? Vaihtotrukkia hankittaessa perusteellinen tarkastus on sitäkin tärkeämpää kuin uuden trukin ostamisen yhteydessä.
Ken tietää, montako kilometriä vaihtokoneena hankitulla trukilla on jo takanaan, miten kovakouraisesti sitä on käsitelty tai mitä riskejä korean pinnan alla piilee?
Tarkistuslistamme vaihtokoneen ostoa varten auttaa. Yhdeksän kohdan listan avulla trukki tulee tarkastettua perinpohjaisesti.
Heti alkuun on syytä selvittää yksi tärkeä kysymys: sopiiko trukki todella aiottuun käyttötarkoitukseen? Entä sopiiko se paikallisiin olosuhteisiin? Ota huomioon läpiajokorkeudet ja työkäytävien leveydet! Vihje: Pyydä asiantuntijan näkemystä aiotusta käyttötarkoituksesta!
Kiinnitä huomiota trukin tyyppikilpeen ja jäännöskapasiteettikaavioon. Ovatko ne asianmukaisesti paikallaan? Koskevatko niiden tiedot trukissa olevaa mastoa ja mahdollisia lisälaitteita? Osia tai jopa koko masto on saatettu vaihtaa.
Trukista on syytä olla käytettävissä myös käyttöohje. Lisäksi siinä on oltava kaikki tarvittavat tarrat ja varoitukset oikealla kielellä. Onko trukista olemassa ajantasainen ja moitteeton FEM-tarkastusraportti, joka osoittaa trukin läpäisseen Saksan määräysten mukaisen turvallisuustarkastuksen?
Trukin tarkastelu päällisin puolin on tärkeää, mutta se ei milloinkaan voi korvata koekäyttöä. Testaa trukin toimivuus! Jos trukissa on polttomoottori, kylmäkäynnistä se ensimmäiseksi: Savuttaako moottori epätavallisen paljon?
Maston tarkastamiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Tarkista, onko mastoprofiilien ja haarukkakelkan väli väljä! Antavatko masto ja haarukka periksi kuorman painosta?
Seuraavaksi suosittelemme haarukan ja sen kannattimien perusteellista tutkimista mahdollisten murtumien havaitsemiseksi. Lukitsimien on oltava paikoillaan ja toimittava moitteettomasti. Mittaa haarukan paksuus taitteesta!
Tarkista ohjaus! Kulkeeko trukki kaistavakaasti?
Myös jarrujen on oltava kunnossa, eivätkä ne saa puoltaa. Toimiiko seisontajarru?
Sitten on tarkastettava valojen kunto. Toimivatko kaikki lamput ja työvalot? Kaapelien ja liitosten on oltava moitteettomassa kunnossa eikä valojen koteloissa saa olla kosteutta.
Sähkökäyttöisistä trukeista on seuraavaksi tarkastettava akku. Vihreät ja valkoiset kiteet navoissa viittaavat sulfatoitumiseen ja kennojen pullistuminen ulospäin vanhentumiseen. Molemmat voivat haitata akun toimintaa.
Renkaiden kuluneisuus on aina tärkeä seikka. Tarkasta renkaat! Onko niissä vaurioita? Viiltoja tai murtumia? Onko renkaan kuluneisuudesta ilmoittava kulutusmerkki vielä selvästi näkyvissä?
Sitten on korin vuoro. Näkyykö ruostevaurioita? Entä lommoja tai muita muodonmuutoksia? Älä unohda myöskään takuuta. Millaiset takuuehdot myyjä tarjoaa, eli miten pitkä takuuaika on ja mitä osia/varustusta se koskee?
Koeajo myyjän luona ei korvaa testausta todellisissa käyttöolosuhteissa. Ihannetapauksessa myyjä tarjoaa sinulle mahdollisuuden testata trukkia yrityksesi tiloissa. Siten voit parhaiten varmistaa trukin kunnon.