Call4Service
Yhteydenottolomake
+358 9 7599 330 Soita meille Maksuton puhelinnumero
Stage PZS electronic
Tehokas logistiikkaratkaisu PSZ electronicille

Yhdessä voimme saavuttaa mitä vain

Elektroniikka kukoistaa: Uuden puoliautomaattisen kapeakäytävävaraston ja Jungheinrichin WMS Series 2 -ohjelmiston avulla Saksassa, Baijerin osavaltiossa toimiva markkinoiden johtava kaapelivalmistaja PSZ electronic jatkaa dynaamista kasvuaan.

Yrityksen menestyminen on palkitsevaa, mutta kasvu tuo mukanaan omat haasteensa. ”Yrityksemme logistinen infrastruktuuri oli jo äärirajoillaan. Vanha, etupäässä manuaalinen varastomme, jonka kapasiteetti oli vain 1 500 lavaa, ei enää kyennyt selviytymään vuosittaisesta myynnin kasvusta, joka joissakin tapauksissa oli yli 20 %:n luokkaa”, Andreas Prey selittää. PSZ electronic GmbH:n 33-vuotias logistiikkapäällikkö työskentelee yrityksen toimipaikassa Vohenstraussissa, Saksan Baijerin osavaltiossa. Yritys valmistaa ja kokoaa kaapeli- ja järjestelmäratkaisuja lämmitys- ja ilmanvaihtotekniikkaa, koneenrakennusta, laitostekniikkaa ja työkalujen sekä erikoisautojen valmistusta varten. Lisäksi se valmistaa tuotteita lääketeknologian markkinajohtajien tarpeisiin. PSZ electronic työllistää maailmanlaajuisesti noin 1 000 henkilöä ja sillä on tuotantolaitoksia eri puolilla Saksaa, Tšekin tasavallassa, Albaniassa ja Tunisiassa.

Vohenstraussin logistiikkakeskuksessa kaikki osaset yhdistyvät: se on tavaranjakelukeskus, jonka tehtävänä on valvoa kaikkien puolivalmisteiden ja valmiiden tuotteiden liikkeitä. Logistiikkakeskus ei ainoastaan ohjaa eri tuotantopaikkojen välisiä materiaalivirtoja, vaan myös tuotteiden toimitusta loppuasiakkaille. Se on melko vaativa tehtävä. ”Tällä hetkellä tuotevalikoimassamme on useita kymmeniätuhansia tavaranimikkeitä, jotka on pakattava useilla eri tavoilla ja merkittävä asiakkaan vaatimusten mukaisesti”, Prey sanoo. Tähän tarkoitukseen yrityksessä käytetään QR-koodeja. Näiden kaksiulotteisten, mustia ja valkoisia neliökuvioita sisältävien koodien informaatiotiheys on paljon suurempi yksinkertaisiin viivakoodeihin, kuten logistiikassa yleisesti käytettäviin EAN- tai NVE-koodeihin verrattuna.

Asiakkaasta kumppaniksi

Etsiessään uutta, tehokkaampaa logistiikkaratkaisua, Prey pyysi neuvoa asiantuntijalta: ”Koska Jungheinrich kuuluu asiakkaisiimme, otimme nopeasti yhteyttä kollegoihimme voidaksemme yhdessä miettiä, mikä varaston laajennusmenetelmä ja minkälainen järjestelmän muunnos sopisi vaatimuksiimme parhaiten”, Prey muistelee.

”Esittämämme kysymys kuului: Miten olemassa olevaa tilaa voitaisiin hyödyntää paremmin maksimaalisen varastokapasiteetin saavuttamiseksi? Unohtamatta myöskään sitä, miten voisimme varmistaa, että pystymme reagoimaan joustavasti tulevaisuuden haasteisiin?” Prey paljastaa.

Jungheinrichin Baijerin logistiikka-asiantuntijoiden tarjoaman intensiivisen konsultoinnin ja yhdessä toteutetun projektin suunnittelun tuloksena oli varaston täydellinen saneeraus. Perinteinen leveäkäytävävarasto korvattaisiin puoliautomaattisella kapeakäytävävarastolla, jonka kapasiteetti olisi yli 5 000 lavaa. Keräilytehon, turvallisuuden ja ergonomian parantamiseksi järjestelmä suunniteltiin poikittaista pinoamista silmällä pitäen ja hyllysyvyydeksi määritettiin 800 mm. Hyllyjä käyttää kaksi EKX 410 -kapeakäytävätrukkia, jotka on varustettu langallisella ohjauksella, tiedonsiirtopäätteillä, viivakoodinlukijoilla ja varastonavigointijärjestelmällä. PSZ:n varastohenkilökunnan käytössä olevat trukit ovat helppokäyttöisiä ja erittäin luotettavia: tarvitaan vain yksi painikkeen painallus ja varastonavigointijärjestelmä ohjaa kapeakäytävätrukin kohteeseensa. Kaikki tarvittava tieto kootaan Jungheinrichin WMS Series 2 -varastonhallintajärjestelmään. Jopa tämä varastonhallintajärjestelmän perusversio kykenee synkronoimaan koko materiaali- ja tietovirran. Sen ansiosta varaston hallinta ja ohjaus sujuvat optimaalisesti. Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä etuna on ohjelmiston kyky mukautua joustavasti varaston muutoksiin. Sen mahdollistavat suuri joukko erilaisia moduuleja, jotka tekevät järjestelmästä tulevaisuuskelpoisen.

Puoliautomaattinen kapeakäytävävarasto ja kapeakäytävätrukki EKX 410
WMS Series 2 -varastonhallintajärjestelmää käytetään Jungheinrichin mobiilin työpisteen kautta

Optimaalista tukea varastointi- ja purkamisprosesseihin

”Tämä järjestelmä”, Prey sanoo, ”nostaa logistisen infrastruktuurimme kokonaan uudelle tasolle. Uuden varaston myötä pystymme kartoittamaan ja tukemaan kaikkien eri tavaranimikkeidemme varastointi- ja purkamisprosesseja optimaalisesti. Se voi tarkoittaa pienosien logistiikassa vakiokokoisten eurolavojen, teräsristikkojen, laatikoiden tai säiliöiden liikkeitä keräilyä varten”, Prey selittää viitaten valtavaan tuotevalikoimaan ja siitä aiheutuviin moninaisiin vaatimuksiin pakkauksen ja pakkauskokojen suhteen. Esimerkiksi PSZ:n johdinsarja saattaa olla kahdeksan metrin tai vain muutaman senttimetrin pituinen.

Vanhasta varastoon uuteen siirryttiin uutenavuotena 2016/2017. ”Haimme tietoisesti uutta alkua ja halusimme toteuttaa muuton vanhasta varastosta uuteen yhdessä vuorokaudessa”, PSZ:n logistiikkapäällikkö sanoo. ”Se oli mahtavaa tiimityötä.” Neljän viikon ajan joulukuussa kaikki projektiin osallistuneet – niin PSZ:n työntekijät kuin heidän kollegansa Jungheinrichiltakin – vetivät yhtä köyttä. Preylle oli erittäin tärkeää saada projektiin alusta asti mukaan myös työntekijät, jotka myöhemmin tulisivat käyttämään järjestelmää itsenäisesti. ”Järjestelmää on helppo ymmärtää ja sen eri toimintoihin tutustuu nopeasti”, Prey sanoo.

”Työntekijämme pitivät heti uudesta kapeakäytävävarastostamme ja WMS Series 2 -järjestelmästä. Henkilökuntamme näkökulmasta uusi puoliautomaattinen varastomme yksinkertaistaa heidän työprosessejaan ja tekee prosesseista paljon aiempaa läpinäkyvämpiä. Siten heidän on helpompi ymmärtää oma roolinsa osana organisaatiomme kokonaisuutta. Se puolestaan auttaa heitä samastumaan työhönsä.”

Parempi yleiskuva ja päästä päähän -mallin tilausprosessi

Logistiikan asiantuntija on erityisen tyytyväinen siihen, että jokaisen työntekijän työn laatu on parantunut merkittävästi uuden varaston käyttöönoton myötä. Prey selittää, miten asiat ovat kohentuneet: ”Vanhassa varastossa työntekijöiltä kului valtavasti aikaa tietyn tuotteen etsimiseen. Nyt – reaaliajassa toimivan varastonhallintatoiminnon ansiosta – he tietävät aina, kuinka paljon ja mistä haluttua tavaranimikettä löytyy. Tiedosiirtopäätteet ja Jungheinrichin WMS Series 2- varastonhallintajärjestelmä tekevät työympäristöstä täydellisen. Ensimmäistä kertaa tilausten käsittely tapahtuu paperittomasti. Tuloksena on parempi yleiskuva ja varaston läpinäkyvyys sekä päästä päähän -mallin mukainen tilausprosessi. Työskentely on paljon tehokkaampaa ja yksinkertaisempaa. Lisäksi virhetiheys on tippunut minimiin.”

Andreas Prey, logistiikkapäällikkö, PSZ electronic
Andreas Prey
Vohenstraussissa, Baijerin osavaltiossa Saksassa toimivan PSZ electronic GmbH:n logistiikkapäällikkö

”Olemme paremmassa yhteydessä tuotantolaitostemme kanssa, kiitos puoliautomaattisen varaston ja WMS-järjestelmän. Ymmärrämme myös asiakkaitamme paremmin.”

Entistä kunnianhimoisempia logistiikkajärjestelmiä

”Puoliautomaattisen varaston ja varastonhallintajärjestelmän ansiosta olemme entistä paremmassa sopusoinnussa eri puolilla maailmaa sijaitsevien tuotantolaitostemme kanssa, mutta ymmärrämme myös asiakkaitamme ja heidän tarpeitaan paremmin”, Prey tähdentää. ”Digitalisoinnin ja kattavan, älykkään sisälogistiikkakonseptimme ansiosta selviämme nyt paljon monimutkaisemmista logistiikkaprosesseista kuin koskaan aiemmin.” Se on merkittävä asia. ”Kaikki meillä täällä Vohenstraussissa vierailevat haluavat nähdä uuden laitoksen. Ja me esittelemme paikkoja mielellämme – varasto näyttää mahtavalta ja todellakin tekee vaikutuksen vieraisiin.”

Logistiikkapäällikkö Andreas Prey on innoissaan yhteistyöstä Jungheinrichin asiantuntijatiimin kanssa: ”Kaikki sujui alusta lähtien täydellisesti: suunnittelu- ja toimeenpanovaiheesta aina varsinaiseen käyttöönottopäivään ja Jungheinrichin asiantuntijoiden valvomaan koekäyttövaiheeseen asti.” Näin intensiivinen yhteistyö on harvinaista tällä alalla eikä sitä pidä pitää itsestäänselvyytenä. Andreas Preyn henkilökohtainen kohokohta oli siirtymäpäivä, 2. tammikuuta 2017: ”Kaikki onnistui juuri niin kuin olimme visioineetkin – se oli saumaton siirto, joka nosti sisälogistiikkamme aivan uudelle tasolle. Nyt me olemme valmiina tulevaan. Asiat eivät voisi olla paremmin. Me olemme valmiina, mitä ikinä tulevaisuus kasvun ja uusien, asiakkailta tulevien vaatimusten suhteen tuokaan tullessaan.”

Onko sinulla kysyttävää?